Posted on

Bahayakah pil-pil ubat anda yang berwarna-warni itu?

Pernah tak anda tertanya-tanya, kenapa pil-pil yang anda dapat daripada farmasi, klinik mahupun hospital berwarna-warni?

Sesetengahnya ada yang berwarna oren terang, merah menyala, dari jauh dah boleh nampak pil tersebut

Tapi ada pulak yang cuma berwarna putih macam pil Paracetamol @ Panadol

Kenapa ya agaknya ubat-ubatan pil ni ada berbagai-bagai warna & saiz?

Artikel kali ini akan mengupas sejarah & sebab kenapa pil-pil ubatan kita datang dalam perlbagai bentuk & warna-warni.

 

Sejarah pembuatan pil & tablet perubatan

  • Paling awal dikesan kewujudan ubat dalam bentuk pil ialah semasa zaman Mesir Purba
  • Pada zaman itu, campuran ubat dilapisi oleh tanah liat atau roti pada bahagian luarnya, dan dibentuk dalam bentuk sfera seperti telur cicak atau kuih bijan atau kuih onde-onde
  • Selama 5000 tahun seterusnya, sehingga pertengahan abad ke 20, pil ubatan yang dihasilkan hanya dalam bentuk bulat & berwarna putih. Tiada warna lain selain putih, seputihnya warna salju di danau rindu
  • Hanya pada tahun 60-an, di zaman era muzik Irama 60-an menjadi fenomena di Malaya, baharulah revolusi warna melanda sektor penghasilan ubat-ubatan dalam bentuk pil atau tablet
  • Dengan kepesatan teknologi pada sekitar tahun 70-an,  penghasilah ubatan pil & tablet dalam kepelbagaian warna menjadi semakin rancak & pantas, terima kasih kepada penemuan teknologi kapsul gel lembut yang memungkinkan penghasilan ubatan pil & tablet dalam warna-warni
  • Warna terang yang memukau pandangan mata hadir dahulu seperti warna merah ceri, hijau limau & kuning buah oren
  • Pada zaman kini, kapsul gel boleh diwarnakan dengan 80,000 pilihan warna yang ada.

 

Warna ubat & persepsi

  • Leslie Harrington, PhD, Executive Director of the Color Association of the United States (CAUS), menerangkan warna pada pil & tablet ubatan memberikan peranan besar dalam menerbitkan persepsi yang sepatutnya kepada pesakit
  • Persepsi ini akan seterusnya memainkan emosi mereka
  • Warna dianggap sebagai “ejen yang memberikan maksud”.
  • Kerapkali kita mengaitkan warna dengan maksud yang tertentu seperti biru untuk menenangkan, merah untuk pantas & sebagainya
  • Ada laporan menyatakan yang para pesakit memberikan tindak balas yang pantas terhadap warna pil yang diambil dengan kesan warna pil tersebut.
  • Contoh: Warna biru muda untuk memberikan tidur malam yang lebih lena & warna merah menyala menjanjikan kesan perubatan yang pantas selepas diambil.

 

Warna ubat & identiti jenama

  • Industri farmasitekul juga menggunakan warna sebagai salah satu cara untuk membina pengalaman- untuk menambah & memperkasakan sifat & jenama ubat mereka di kalangan minda para pesakit & pengguna ubat mereka
  • Kebanyakan ubatan yang dahulunya hanya boleh di dapati setelah doktor memberi deskripsi, kini lebih mudah untuk di dapati di kaunter-kaunter farmasi di luar
  • Warna boleh dianggap status kuasa besar kerana ia merupakan asas kepada personaliti dadah itu sendiri
  • Warna boleh membantu pelanggan untuk membuat pembelian ubatan jenama tertentu dengan pemilihan warna oleh syarikat yang menghasilkan jenama ubatan tersebut kerana warna secara tidak langsung membantu merangsang rayuan emosi, untuk menerangkan nilai kesan ubat tersebut (seperti ubat tahan sakit yang boleh dipercayai) & untuk membezakan jenama syarikat ubat (contoh membezakan jenama Panadol & Uphamol)
  • Sebagai contoh kenapa pemilihan warna yang betul memberikan kesan yang nyata dalam membantu merangsang penjualan ubat adalah dengan melihat kajian kes 2 buah syarikat besar yang menawarkan perubatan dalam bidang kesuburan lelaki
  • 2 syarikat itu ialah Viagra & Levitra
    • Viagra hadir dalam pasaran pada tahun 1997
    • Mereka hadir dalam pil berbentuk berlian & berwarna biru
    • Viagra adalah salah satu contoh kejayaan besar dalam industri farmasetikul
    • Mereka mencatat rekod jualan sebanyak $1.74 billion USD (bukan RM 2.6 billion ya) hanya dalam tempoh setahun
    • Pada tahun 2002, syarikat pesaing jenama Levitra telah melakukan kajian pasaran untuk bersaing & meningkatkan jualan ubat mereka
    • Tujuan mereka hanya satu: “Bagaiamana nak mengalahkan si biru?” ; merujuk kepada warna pil viagra yang berwarna biru langit
    • Hasil kajian mendapati para pengguna Viagra tidak dapat berkenan dengan warna biru pada viagra
    • Mereka menganggap yang warna biru melambangkan “menghidap penyakit & terlalu dingin”
    • Berdasarkan data kajian ini. pihak Levitra telah mengubah penampilan pada pil mereka dengan menukar warna kepada warna oren yang lebih terang & menyala
    • Sebagai tambahan, mereka turut menukar logo kepada warna oren & api yang berwarna ungu
    • Ini sebagai usaha untuk memberi gambaran kepada para pengguna mereka yang ubat mereka dapat membantu pesakit menjadi lebih bertenaga & berasa lebih muda!

 

Warna ubat  & keselamatan

  • Kepelbagaian bentuk & warna ubat juga dapat membantu meningkatkan aspek keselamatan ubatan itu sendiri
  • Ini banyak membantu ahli farmasi daripada lebih banyak salah memberi ubat kepada pesakit.
  • Terdapat kes yang dilaporkan yang ahli farmasi silap memberi ubat kepada pesakit
  • Ini bukan sahaja tidak bagus untuk imej profesionalisma, namun yang lebih utama ialah keselamatan pesakit itu sendiri
  • Jika pesakit mengambil ubat yang salah pada dos yang salah, sudah pasti nyawa mereka akan terancam

Warna ubat & kecekapan penggunaan

  • Kajian yang dilakukan, dengan mewarnakan ubat, sedikit sebanyak dapat membantu pesakit mengambil ubat dengan lebih mudah
  • Lebih-lebih lagi warga emas yang perlu mengambil ubat yang kadang-kala tidak mempunyai penglihatan yang jelas
  • Warna ini dapat membantu mereka membezakan mana satu ubat yang perlu ditelan pada waktu yang ditetapkan
  • Contohnya untuk waktu malam, atuk perlu makan ubat kolesterol , vitamin & zat besi. Jadi jika ubat kolesterol berwarna merah jambu, vitamin berwarna oren terang & zat besi berwarna kuning, atuk akan lebih mudah untuk mengingat & mengambilnya dalam kuantiti & bilangan yang betul

 

Jadi kesimpulannya, warna pada ubat tidak membahayakan pesakit, malahan warna-warni ini dapat membantu pesakit & mengurangkan bahaya akibat kecuaian dalam pengambilan & pemberian ubat

Jika anda rasa artikel ini bermanfaat, sharelah dengan orang lain

 

 

 

 

 

Rujukan:

  1. The Color of Medications – https://www.colormatters.com/color-symbolism/the-color-of-medications
  2. Why is that tablet blue? – https://www.pharmacist.com/why-tablet-blue
  3. Why are medicine capsules coloured? – https://www.quora.com/Why-are-medicine-capsules-coloured
Posted on

50 shades of gula

Gula memang manis, namun gula tambahan juga telah menjadi salah satu faktor utama untuk masalah obesiti & kencing manis (diabetes) di Malaysia

Yang paling best, Malaysia adalah juara pesakit paling ramai menghidap Diabetes di peringkat Asia.

Peringkat Asia ya, bukan Asean

Makna kita lagi teruk daripada China, Jepun, Singapura dan lain-lain

secara kasar, kira-kira 2.5 juta rakyat Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas menghidap penyakit Diabetes

Ini tidak dinafikan, kenapa rakyat Malaysia ramai yang menghidap diabetes & seterusnya menjadikan Malaysia champion of the Asia

Lihat sahaja sekeliling kita, berapa ramai yang suka menambah gula dalam masakan harian, suka minum minuman manis teh tarik

Tak cukup dengan tu, ramai pulak yang berlumba-lumba keluarkan minuman milo dinosor lah, teh tarik KLCC lah

Mujur tiada lagi akta yang mewajibkan setiap pengusaha kedai makan menyenaraikan fakta nutrisi bagi setiap makanan & minuman yang dihidangkan

Kalau ada mungkin kita akan pengsan tengok bilangan gula yang ada dalam minuman-minuman viral tu

Namun, untuk mengesan makanan yang mengandungi gula dalam makanan yang telah diproses & dipasarkan di pasaraya-pasaraya adalah lebih mudah

ini kerana pengilang ada menyatakan sekali kandungan gula ini

Tapi, ada dua perkara yang licik di sini:

  1. Peraturan Makanan Malaysia tidak mewajibkan pelabelan kepada semua makanan & hanya 4 komponen nutrien sahaja yang wajib diisytihar pada label makanan iaitu Jumlah tenaga, karbohidrat, protein & lemak. Tiada peraturan wajib mengisytiharkan jumlah gula tambahan dalam makanan & minuman itu
  2. Pemanis tambahan terdapat banyak nama. Terdapat lebih daripada 60 nama yang digunakan yang sebenarnya adalah gula tambahan

Oleh yang demikian, kami ingin menyebarkan kesedaran & berkongsi dengan anda 50 nama lain untuk pemanis tambahan dalam makanan

Kesemua nama tambahan ini adalah dalam Bahasa Inggeris. Anda jangan bimbang, menurut Keperluan Am dalam Peraturan Makanan Malaysia 1985, bahasa yang sepatutnya ada pada label adalah Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris.

Berikut adalah senarai 50 nama lain bagi gula tambahan dalam makanan

  1. Sugar
  2. Sucrose
  3. Agave Nectar
  4. High-fructose corn Syrup (HFCS)
  5. Beet sugar
  6. Blackstrap molasses
  7. Brown sugar
  8. Buttered syrup
  9. Cane juice crystals
  10. Cane sugar
  11. Caramel
  12. Carob syrup
  13. Castor sugar
  14. Coconut sugar
  15. Confectioner’s sugar (powdered sugar)
  16. Date sugar
  17. Evaporated cane juice
  18. Florida crystals
  19. Fruit juice concentrate
  20. Golden sugar
  21. Golden syrup
  22. Grape sugar
  23. Icing sugar
  24. Invert sugar
  25. Maple syrup
  26. Molasses
  27. Muscovado sugar
  28. Panela sugar
  29. Raw sugar
  30. Refiner’s syrup
  31. Sorghum syrup
  32. Sucanat
  33. Treacle sugar
  34. Turbinado sugar
  35. Yellow sugar
  36. Barley malt
  37. Brown rice syrup
  38. Corn syrup
  39. Corn syrup solids
  40. Dextrin
  41. Dextrose
  42. Diastatic malt
  43. Ethyl maltol
  44. Glucose
  45. Glucose solids
  46. Lactose
  47. Malt syrup
  48. Maltodextrin
  49. Maltose
  50. Rice syrup

 

Nampak tak, semua tu adalah gula

Jadi harap anda mendapat sedikit ilmu daripada artikel kali ini

Jika anda rasa artikel ini memberi manfaat kepada anda, dan anda ingin orang lain mendapat manfaat juga, klik butang share pada artikel ini.

Posted on

Pankreas – apa yang anda wajib tahu agar tidak merana

Pankreas – apakah itu pankreas?

  • Pankreas ialah organ manusia yang terletak di dalam abdomen (bahagian perut)
  • sebahagian daripada organ yang membentuk sistem pencernaan manusia

 


Fungsi utama pankreas.

Menghasilkan Jus Pankreas

  • jus pankreas mengandungi enzim
  • antara enzim yang terkandung dalam jus pankreas ialah:
    1. Trypsin & chymotrypsin – berfungsi untuk mencernakan protein dalam makanan yang diambil
    2. Amylase – untuk mencernakan karbohidrat
    3. Lipase – untuk menguraikan lemak

 

Menghasilkan hormon

  • antara hormon yang dihasilkan oleh pankreas ialah insulin
  • Insulin ialah hormon yang penting untuk mengawal kandungan gula (glukosa) dalam darah manusia

 


 

Jenis penyakit yang berkaitan dengan pankreas

 

Pankreatitis (pancreatitis)

  • Apakah yang dimaksudkan dengan Pankreatitis?
  • Pankreatitis adalah keadaan di mana pankreas mengalami keradangan
  • Keradangan pada pankreas biasanya disebabkan oleh rembesan enzim pankreas itu sendiri yang aktif di dalam pankreas & menyebabkan pankreas mula terhakis
  • Enzim pankreas dirembeskan ke dalam saluran usus manusia melalui satu saluran khusus daripada pankreas ke usus itu sendiri, bukannya di dalam pankreas itu

Jenis-jenis Pankreatitis

  1. Pankreatitis Akut
    • Apakah yang dimaksudkan dengan akut?
    • Akut dimaksudkan sebagai sesuatu yang terjadi secara tiba-tiba & dalam jangkamasa yang pendek
    • Kebanyakan insiden pankreatitis yang dilaporkan adalah jenis pankreatitis akut
    • Pankreatitis akut terbahagi kepada:
      1. Pankreatitis akut ringan (mild acute pancreatitis)
      2. Pankreatitis akut parah (severe acute pancreatitis)
    • Peluang penyembuhan untuk pankreatitis akut ringan adalah lebih cerah
    • Manakala pankreatitis akut parah boleh melibatkan keradangan, kerosakan & jangkitan pada pankreas
    • Pankreatitis akut parah mesti dirawat dengan segera kerana boleh menyebabkan kematian

 

Penyebab terjadinya Pankreatitis Akut

  1. pembentukan batu hempedu yang menyebabkan sekatan pada saluran hempedu ataupun saluran pankreas
  2. pengambilan minuman beralkohol
  3. kecederaan pada perut
  4. ubat-ubatan
  5. kandungan trigliserida (sejenis lemak) yang tinggi dalam darah

Simptom Pankreatitis Akut

  1. sakit yang teruk pada bahagian abdomen – sering disalah anggap sebagai gastrik
  2. sakit yang merebak ke bahagian belakang badan daripada bahagian abdomen depan
  3. kesakitan yang lebih teruk dapat dirasai pada bahagian abdomen selepas makan (terutama makanan yang berlemak tinggi) atau selepas minum
  4. berasa loya & muntah-muntah
  5. demam
  6. kembung perut
  7. jantung berdenyut dengan cepat
  8. dehidrasi (kurang air dalam badan)
  9. tekanan darah menjadi rendah

 

2. Pankreatitis kronik

  • punca utama adalah meminum minuman beralkohol dalam tempoh masa yang panjang

 

Simptom pankreatitis kronik

  1. sakit yang tidak terlalu teruk pada bahagian atas abdomen, namun ia mungkin berterusan dalam tempoh jangka masa yang panjang
  2. berasa letih
  3. sentiasa berasa lesu
  4. Najis berminyak (najis terapung dalam mangkuk tandas & susah untuk dipam)
  5. Berat badan menurun tanpa sebab
  6. Diabetes

 

 

 

Kanser Pankreas

  • apakah itu Kanser Pankreas?
  • kanser pankreas ialah kanser yang bermula daripada tisu-tisu di dalam pankreas
  • sejenis kanser yang agresif & biasanya mudah merebak ke organ berhampiran dengan pankreas

Faktor risiko kanser pankreas

  • Faktor-faktor yang mungkin meningkatkan risiko mendapat kanser pankreas adalah seperti berikut
    1. Pankreatitis kronik
    2. Diabetes (kencing manis)
    3. Sejarah keluarga dengan sindrom genetik yang boleh menyebabkan risiko kanser meningkat
    4. Merokok
    5. Sejarah keluarga yang pernah mendapat kanser pankreas
    6. Obesiti – mempunyai berat badan yang sangat berlebihan
    7. Usia yang meningkat
  • Hasil kajian yang meluas mendapati 3 gabungan faktor dibawah meningkatkan risiko mendapat kanser pankreas dengan lebih tinggi:
    • perokok tegar
    • telah lama mengidap diabetes (lebih daripada 5 tahun)
    • diet yang teruk (tidak mengamalkan gaya pemakanan yang sihat)

 

 

Simptom & komplikasi kanser pankreas

  • Simptom & komplikasi kanser pankreas adalah seperti di bawah:
    1. Berat badan menyusut tanpa sebab
    2. Jaundis :
      • kulit & mata menjadi kuning
      • air kencing berwarna gelap & pekat
      • tahi berwarna pucat
      • biasanya berlaku tanpa rasa sakit pada bahagian abdomen
    3. Merasa sakit pada bahagian abdomen
    4. Halangan pada usus

 

Cara mencegah kanser pankreas:

  1. Berhenti merokok serta merta
  2. Kekalkan berat badan ideal
  3. Amalkan gaya pemakanan yang sihat

 


Semoga dengan perkongsian ini dapat memberikan manfaat kepada anda semua

 

Kongsi artikel ini dengan insan yang anda kasihi & ambil berat

 

 


Sumber info:
  • Pankreatitis punca keradangan usus – http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0829&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_05.htm
  • https://www.pancreaticcancer.org.uk/information-and-support/facts-about-pancreatic-cancer/what-is-the-pancreas/
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pancreatic-cancer/symptoms-causes/syc-20355421
  • http://columbiasurgery.org/pancreas/pancreas-and-its-functions